به گزارش توریست مگ، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اواسط آبان ماه امسال، در حین بازدید از تاجیکستان، فیلمی از یکی از سرویسهای بهداشتی را منتشر کرد و به تمیزی و نظافت آن تحسین کرد.
این اقدام، با اینکه برخی افراد به عنوان یک تخلف محسوب شد، توسط بسیاری از فعالان گردشگری مورد استقبال قرار گرفت. این مسئله به عنوان یک ضعف مهم در صنعت گردشگری ایران شناخته شد که تا به حال به آن پرداخته نشده بود.
تلاشهای انجام شده توسط عزتالله ضرغامی و مصاحبههای متعدد او نیز نشان میدهد که موضوع نظافت و کیفیت سرویسهای بهداشتی همچنان یک چالش برای استفاده از فضاهای شهری، تاریخی و مناطق طبیعی است.
ضرغامی با اشاره به عدم رعایت استانداردهای بهداشتی توسط مردم، تأکید کرد که در برخی موارد کیفیت نظافت و پاکیزگی سرویسهای بهداشتی به حدی نیست که گردشگران بخواهند از آنها استفاده کنند، که این موضوع بر تجربه سفر تأثیر میگذارد.
راهنمای گردشگری تصریح کرد که در گردشگری، “ما به گردشگران خاطره میفروشیم” و این خاطرات شامل عکسها، خریدها و دیدن جاذبههای گردشگری میشوند.
معاون امور عمرانی استاندار قزوین نیز به وضعیت ناپسند سرویسهای بهداشتی در استان اشاره کرد و اظهار داشت که حتی با وجود مراکز بینراهی، کیفیت فضای سرویسهای بهداشتی و نمازخانهها قابل قبول نیست.
او از صاحبان صنایع بزرگ خواست که به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود در احداث و نگهداری از سرویسهای بهداشتی مشارکت کنند و به عنوان یک فضای مستقیم برای عرضه محصولاتشان در حاشیه راههای ارتباطی، به ویژه آزادراه، عمل کنند.
برنامهها برای افزایش تعداد سرویسهای بهداشتی و افزایش کیفیت آنها نیز مطرح شد و اعلام شد که بخش خصوصی میتواند در این زمینه سرمایهگذاری کند.