انتخاب کشور مناسب برای ادامه تحصیل یا مهاجرت تحصیلی، یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد است. این انتخاب نه تنها بر آینده تحصیلی و شغلی شما تاثیر میگذارد، بلکه مسیر زندگی و تجربیات فرهنگیتان را نیز شکل میدهد. در این میان، سه کشور رومانی، ترکیه و چین با وجود تفاوتهای فاحش در موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی، هر کدام گزینههایی جذاب برای دانشجویان بینالمللی هستند.
رومانی در قلب اروپا با سیستم آموزشی رایگان، ترکیه پلی میان شرق و غرب با دانشگاههای مدرن و بورسیههای متنوع، و چین به عنوان یک قدرت نوظهور آسیایی با تمرکز بر فناوری و رقابتپذیری شدید، هر کدام چشماندازهای متفاوتی را ارائه میدهند. درک تفاوت سیستم آموزشی رومانی ترکیه چین، به شما کمک میکند تا با اطلاعات کامل و آگاهانه، بهترین مسیر را برای آینده خود یا فرزندانتان انتخاب کنید. این مقاله به شما در شناخت دقیق مزایا و معایب تحصیل خارجی در هر یک از این کشورها یاری میرساند.
بررسی دقیق سیستم آموزشی رومانی، چین و ترکیه
برای درک بهتر جزئیات، ابتدا نگاهی کلی به سیستم آموزشی رومانی، سیستم آموزشی ترکیه و سیستم آموزشی چین میاندازیم تا با قوانین آموزشی کشورها در هر یک آشنا شویم.
سیستم آموزشی رومانی با آموزش رایگان و زیرساختهای دولتی
رومانی سیستمی بر پایه آموزش دولتی و اغلب رایگان (در مقاطع دولتی) دارد. تحصیلات اجباری تا کلاس دوازدهم ادامه دارد. این کشور تلاش میکند استانداردهای آموزشی خود را با اتحادیه اروپا همسو کند، اما همچنان با چالشهای زیرساختی روبهرو است. به عنوان مثال، دانشگاههای دولتی رومانی شهریه بسیار کمتری نسبت به دانشگاههای خصوصی دارند و در برخی رشتهها، تحصیلات تقریباً رایگان است.
در این باره، کمیسیون اروپا در گزارش خود درباره آموزش و پرورش در رومانی (Education and Training Monitor 2023) بیان میکند:
“رومانی پیشرفتهایی در هماهنگی سیستم آموزشی خود با استانداردهای اروپایی داشته است، اما همچنان با چالشهای قابل توجهی در زمینه تأمین مالی و نوسازی زیرساختهای آموزشی، بهویژه در مناطق محروم، مواجه است. این وضعیت میتواند بر کیفیت کلی آموزش و دسترسی عادلانه به آن تأثیر بگذارد.”
سیستم آموزشی ترکیه با ساختار آموزشی و دیجیتالیسازی مدارس
در ترکیه، آموزش از دبستان تا دیپلم ادامه دارد و سیستم آموزشی ترکیبی از مدارس دولتی و خصوصی است. دولت ترکیه با پروژه FATİH، به دنبال دیجیتالیسازی و تجهیز مدارس به ابزارهای هوشمند است. این پروژه به عنوان یک نمونه موفق از تلاش برای مدرنسازی آموزش در کشور شناخته میشود که تلاش دارد شکاف دیجیتالی را در مدارس دولتی از بین ببرد.
سیستم آموزشی چین از تحصیل اجباری، امتحانات و سیاست کاهش تکالیف
سیستم آموزشی چین بر پایه ۹ سال تحصیل اجباری بنا شده و تمرکز شدیدی بر امتحانات، به ویژه آزمون گائُکاو (کنکور سراسری چین) دارد. این آزمون سرنوشتساز، تعیینکننده آینده تحصیلی و شغلی میلیونها دانشآموز چینی است. برای کاهش فشار تحصیلی، دولت چین اخیراً سیاست «Double Reduction» را برای کاهش حجم تکالیف و کلاسهای خصوصی خارج از مدرسه به اجرا گذاشته است.
زیرساختها، تجهیزات و فناوری آموزشی
زیرساختهای آموزشی و دسترسی به فناوریهای نوین، نقش حیاتی در کیفیت تدریس و یادگیری دارند. این عوامل تعیین میکنند که دانشآموزان و دانشجویان تا چه حد به ابزارهای مدرن دسترسی دارند و چگونه میتوانند مهارتهای لازم برای آینده را کسب کنند. در ادامه، وضعیت تجهیزات آموزشی رومانی، فناوری آموزشی ترکیه و آموزش دیجیتال چین را با جزئیات بیشتر بررسی میکنیم.
زیرساختهای آموزشی رومانی
رومانی، به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، با وجود تلاشها برای همگامسازی با استانداردهای آموزشی قاره، همچنان در بخش زیرساخت و تجهیزات آموزشی با چالشهای جدی بودجه روبهرو است. این کمبود بودجه باعث شده نوسازی مدارس، به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، با سرعت بسیار کندی پیش برود. بسیاری از مدارس هنوز از تجهیزات قدیمی استفاده میکنند و دسترسی به فناوریهای نوین نظیر اینترنت پرسرعت پایدار، رایانهها و تختههای هوشمند محدود است.
برای مثال، در حالی که در شهرهای بزرگتر مانند بخارست، برخی مدارس به امکانات بهتری دسترسی دارند، در مناطق روستایی، ممکن است یک کلاس درس فاقد حتی یک کامپیوتر یا پروژکتور باشد. این موضوع نه تنها بر کیفیت تدریس تأثیر میگذارد، بلکه شکاف دیجیتالی بین دانشآموزان شهری و روستایی را نیز افزایش میدهد. دولت تلاشهایی برای جذب سرمایهگذاری از طریق صندوقهای اتحادیه اروپا و برنامههای توسعه ملی انجام داده، اما این فرآیند زمانبر است و هنوز به نتایج چشمگیری در سطح ملی منجر نشده است. نبود پشتیبانی کافی از مدارس روستایی نیز باعث میشود که نوسازی و تجهیز این مدارس در اولویتهای پایینتری قرار گیرد.
زیرساخت آموزشی ترکیه: جهش دیجیتالی با پروژه FATİ
ترکیه، با درک اهمیت فناوری در آموزش، سرمایهگذاریهای قابل توجهی در این بخش انجام داده است. پروژه ملی FATİH (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) که به معنای «افزایش فرصتها و بهبود فناوری» است، نمونه بارزی از این تلاشهاست. هدف اصلی این پروژه، دیجیتالیسازی کامل مدارس دولتی در سراسر کشور است.
در قالب این پروژه، تبلتهای آموزشی هوشمند به دانشآموزان و معلمان توزیع شده و بردهای هوشمند تعاملی در کلاسهای درس نصب شدهاند. این اقدامات به معلمان امکان میدهد تا از منابع آموزشی دیجیتال، نرمافزارهای تعاملی و محتوای چندرسانهای برای تدریس استفاده کنند. به عنوان مثال، دانشآموزان میتوانند با استفاده از تبلتهای خود به کتابهای درسی الکترونیکی، آزمونهای آنلاین و پلتفرمهای یادگیری دسترسی پیدا کنند. این پروژه نه تنها به افزایش دسترسی به فناوری کمک کرده، بلکه روشهای تدریس را نیز متحول ساخته و کلاسها را پویاتر کرده است. با این حال، همچنان چالشهایی در زمینه آموزش معلمان برای استفاده بهینه از این فناوریها و نیز نگهداری و بهروزرسانی تجهیزات وجود دارد.
همانطور که مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه (SETA) در تحلیلی از پروژه FATİH مینویسد:
“پروژه FATİH گامی بلند در جهت نوینسازی آموزش در ترکیه بوده و با توزیع تبلتهای هوشمند و نصب بردهای تعاملی در مدارس، دسترسی دانشآموزان به فناوریهای آموزشی را به طور چشمگیری افزایش داده است. این پروژه به کاهش نابرابریهای دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی کمک کرده است.”
زیرساخت آموزشی چین: سیاستهای نوین یادگیری دیجیتال
چین به عنوان یکی از پیشگامان جهان در زمینه فناوری، رویکردی بسیار جامع و استراتژیک در قبال آموزش دیجیتال اتخاذ کرده است. این کشور به سرعت در حال توسعه زیرساختهای آنلاینسازی و ایجاد محیطهای یادگیری دیجیتال ساختمند است. دولت چین و شرکتهای فناوری این کشور، میلیاردها دلار در پلتفرمهای آموزشی آنلاین، ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری شخصیسازیشده و شبکههای ارتباطی پرسرعت برای مدارس سرمایهگذاری کردهاند.
به عنوان مثال، در دوران شیوع بیماریهای واگیردار، سیستم آموزشی چین به سرعت به آموزش آنلاین کامل منتقل شد و این فرآیند با کمترین اختلال و با کیفیت بالا ادامه یافت. این نشاندهنده آمادگی بالای زیرساختی و توانایی این کشور در ارائه یادگیری دیجیتال در مقیاس وسیع است. دانشآموزان چینی به طیف وسیعی از منابع آموزشی آنلاین، کلاسهای مجازی و ابزارهای تحلیلی برای پیگیری پیشرفت تحصیلی خود دسترسی دارند. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی برای ارزیابی تکالیف و ارائه بازخورد شخصیسازیشده، به بهبود کارایی سیستم آموزشی کمک شایانی کرده است. چالش اصلی در چین، اطمینان از دسترسی برابر به این فناوریها در مناطق مختلف و نیز مدیریت فشار تحصیلی ناشی از رقابت فشرده در محیطهای دیجیتال است.
کیفیت آموزش و حرفه معلمین
کیفیت آموزش در هر کشوری به شدت به سطح دانش، مهارتها و انگیزههای معلمان وابسته است. این عوامل نه تنها بر نحوه انتقال مفاهیم، بلکه بر پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان نیز تأثیر مستقیم دارند. در این بخش، به بررسی وضعیت کیفیت آموزش رومانی، حرفه معلمین ترکیه و استانداردهای آموزشی چین میپردازیم.
کیفیت آموزش در رومانی
در رومانی، معلمان اغلب با حقوق پایین و کمبود بودجه برای آموزش و توسعه حرفهای روبهرو هستند. این وضعیت میتواند به کاهش انگیزه و علاقه به پژوهش و نوآوری در روشهای تدریس منجر شود. نتیجه این امر، یک سیستم آموزشی است که کمتر پویا بوده و ممکن است نتواند به خوبی نیازهای روزافزون دانشآموزان را برآورده کند. نبود فرصتهای کافی برای بهروزرسانی دانش و مهارتها نیز چالش دیگری است که بر کیفیت آموزش رومانی تأثیر میگذارد.
کیفیت آموزش در ترکیه
سیستم آموزشی ترکیه به دلیل تمرکز بیش از حد بر آموزش حفظی و آمادگی برای امتحانات، مورد انتقاد قرار گرفته است. این رویکرد میتواند مانع از پرورش تفکر تحلیلی و مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان شود. علاوه بر این، نابرابری قابل توجهی در کیفیت آموزش بین مدارس خصوصی و دولتی وجود دارد؛ مدارس خصوصی با امکانات بهتر و معلمان باتجربهتر، اغلب به نتایج بهتری دست مییابند. این تفاوتها، حرفه معلمین ترکیه را نیز تحت تأثیر قرار داده و رقابت برای تدریس در مدارس خصوصی را افزایش میدهد.
کیفیت آموزش در چین
معلمان در چین با فشار شغلی بسیار شدید و انتظارات بالای والدین و سیستم آموزشی روبهرو هستند. سیستم آموزشی چین بر ارزیابی مستمر دانشآموزان و دستیابی به نتایج عالی در امتحانات متمرکز است. سیاستهای جدیدی مانند «کاهش دوگانه» (Double Reduction) برای کم کردن حجم تکالیف و کلاسهای خصوصی، مسئولیتهای بیشتری را بر دوش معلمان برای آموزش مؤثرتر در ساعات مدرسه گذاشته است. این فشارها، در کنار استانداردهای آموزشی چین، باعث میشود معلمان به طور مداوم در حال تلاش برای بهبود عملکرد خود و دانشآموزانشان باشند.
در این راستا، مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی (CSIS) در گزارشی با عنوان “آینده آموزش در چین” اشاره میکند:
“معلمان چینی تحت فشار شدیدی برای دستیابی به نتایج تحصیلی بالا در کنار پیادهسازی اصلاحات جدید قرار دارند. سیاست «کاهش دوگانه» اگرچه با هدف کاهش بار روی دوش دانشآموزان طراحی شده، اما به طور مستقیم مسئولیتهای بیشتری را متوجه معلمان و مدارس برای تضمین کیفیت آموزشی در ساعات رسمی کرده است.”
ساختار ارزیابی، رقابت و استرس تحصیلی در رومانی، ترکیه و چین
سیستم ارزیابی رومانی، رقابت تحصیلی ترکیه و استرس تحصیلی چین هر یک ویژگیهای منحصر به فردی دارند که بر تجربه دانشآموزان تاثیرگذار است.
سیستم ارزیابی دانشجویان در رومانی
در رومانی، امتحانات پایان دوره نقش مهمی در ارزیابی دانشآموزان دارند. متأسفانه، این کشور نرخ ترک تحصیل بالایی دارد و در آزمونهای بینالمللی PISA نیز در زمینه سواد عملکردی (خواندن، ریاضی و علوم) عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. این امر نشاندهنده نیاز به بازنگری در ساختار ارزیابی و پشتیبانی از دانشآموزان است.
سیستم ارزیابی دانشجویان در ترکیه
در ترکیه، آزمونهای ملی مانند YKS (آزمون ورودی دانشگاه) نقش بسیار مهمی در آینده تحصیلی دانشآموزان دارند. این آزمونها به قدری رقابتی هستند که بسیاری از خانوادهها برای افزایش شانس موفقیت فرزندانشان، آنها را به کلاسهای تقویتی خصوصی (Dershane) میفرستند.
سیستم ارزیابی دانشجویان در چین
همانطور که قبلاً اشاره شد، آزمون گائُکاو در چین نقطه اوج فشار تحصیلی است. دانشآموزان چینی از سنین پایین با حجم بالای تکالیف و انتظارات بالای خانوادهها روبهرو هستند. با وجود سیاستهای جدید برای کاهش فشار، رقابت برای ورود به دانشگاههای برتر همچنان بالاست و استرس تحصیلی بخش جداییناپذیری از زندگی دانشآموزان چینی است.
بررسی هزینههای تحصیل و زندگی در رومانی، ترکیه و چین
یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب مقصد تحصیلی، هزینه تحصیل در رومانی، بورسیه تحصیلی ترکیه و شهریه دانشگاه چین است.
هزینه های تحصیلی در رومانی
با وجود اینکه آموزش عالی در رومانی برای شهروندان اتحادیه اروپا و دانشجویان واجد شرایط رایگان است، اما منابع دانشگاهها اغلب محدود است و دانشجویان ممکن است نیاز به صرف هزینه برای کتب و مواد آموزشی داشته باشند. بورسیهها برای دانشجویان خارجی معمولاً محدودتر است، اما در برخی رشتهها امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی نیز وجود دارد.
در همین زمینه، وبسایت Study in Romania که توسط آژانس اجرایی تأمین مالی آموزش عالی، پژوهش، توسعه و نوآوری (UEFISCDI) اداره میشود، اظهار میدارد:
“اگرچه تحصیل در دانشگاههای دولتی رومانی برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است، اما دانشجویان بینالمللی خارج از اتحادیه اروپا ممکن است ملزم به پرداخت شهریه باشند. با این حال، رومانی بورسیههای محدودی را برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در برخی رشتههای خاص ارائه میدهد که میتواند هزینههای تحصیل و زندگی را پوشش دهد.”
هزینه های تحصیلی در ترکیه
ترکیه با برنامه بورسیه دولتی «Türkiye Scholarships» فرصتهای خوبی را برای دانشجویان بینالمللی فراهم میکند. شهریه دانشگاهها، به ویژه دانشگاههای دولتی، نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی پایینتر است، اما بین دانشگاههای دولتی و خصوصی تفاوت قابل توجهی وجود دارد. به عنوان مثال، یک دانشجوی بورسیه در ترکیه ممکن است از خوابگاه رایگان و کمکهزینه ماهانه نیز بهرهمند شود.
هزینه های تحصیلی در چین
تحصیل در چین میتواند هزینههای عمومی بالایی داشته باشد، به ویژه در شهرهای بزرگ. با این حال، دولت چین و دانشگاههای برتر این کشور بورسیههای رقابتی و متعددی را برای جذب دانشجویان خارجی ارائه میدهند. این بورسیهها میتوانند شامل پوشش کامل شهریه، هزینههای زندگی و بیمه باشند و رقابت برای دریافت آنها شدید است.
تجربه دانشجویان خارجی و مهاجران تحصیلی به این سه کشور
برای دانشجویان بینالمللی، تحصیل برای خارجیها در رومانی، تجربه دانشجویان بینالمللی در ترکیه و مهاجرت تحصیلی به چین فراتر از صرفاً محیط آموزشی است؛ این یک تجربه زندگی کامل است. این کشورها در زمینه زبان تدریس، سطح زندگی و ترکیب فرهنگی تفاوتهای چشمگیری دارند.
در رومانی، بسیاری از رشتهها به زبان رومانیایی تدریس میشوند، اما خوشبختانه تعداد فزایندهای از برنامهها نیز به زبان انگلیسی ارائه میگردند که فرصتهای بیشتری را برای دانشجویان بینالمللی فراهم میکند. در ترکیه، ترکی زبان اصلی تدریس است، اما دانشگاههای خصوصی و برخی دانشگاههای دولتی، برنامههای انگلیسیزبان زیادی برای جذب دانشجویان خارجی دارند. در چین نیز، با اینکه زبان ماندارین غالب است، بسیاری از دانشگاههای برتر برای دانشجویان بینالمللی برنامههایی به زبان انگلیسی ارائه میدهند تا ورود به سیستم آموزشی این کشور تسهیل شود.
سطح زندگی در رومانی نسبت به بسیاری از کشورهای اروپای غربی ارزانتر است که آن را به گزینهای اقتصادی تبدیل میکند. ترکیه نیز هزینههای زندگی معقولی دارد، به خصوص در مقایسه با کشورهای توسعهیافتهتر. چین، بهویژه شهرهای بزرگ آن، میتواند گران باشد، اما در عوض امکانات مدرن و تنوع فرهنگی بالایی دارد. ترکیب فرهنگی در هر سه کشور متفاوت است؛ رومانی تأثیرپذیری اروپایی، ترکیه ترکیبی از شرق و غرب، و چین فرهنگی منحصر به فرد آسیایی را ارائه میدهد که هر کدام تجربهای متفاوت را برای دانشجو رقم میزنند.
در این مسیر پرپیچوخم انتخاب و پذیرش، مشاوران متخصص مهاجرت تحصیلی، بهویژه آنهایی که روی هر سه کشور رومانی، ترکیه و چین تمرکز دارند مثل آرتان بورس تاپ، میتوانند نقشی کلیدی ایفا کنند. این مشاوران با آگاهی دقیق از سیستمهای پذیرش، میتوانند دانشجو را طوری راهنمایی کنند که با پذیرش در هر کدام از این کشورها، بهترین اتفاق برای آینده تحصیلی و شغلیاش رقم بخورد. برای مثال، مسیر تحصیل در ترکیه ممکن است برای دانشجویی با اولویت بورسیه و نزدیکی فرهنگی مناسبتر باشد، در حالی که تحصیل در رومانی برای فردی که به دنبال تحصیل رایگان یا ورود به اتحادیه اروپا است، مزایای خاص خود را دارد. آنها به دانشجو کمک میکنند تا از فرصتهای پنهان بهره ببرد و بهترین تطابق را بین آرزوهای دانشجو و شرایط موجود در این کشورها بیابند.
سازمان اطلاعات تحصیلی جهان (WENR) در مقالهای درباره انتخاب مقصد تحصیلی اشاره میکند:
“در دنیای پیچیده امروز، راهنماییهای متخصصان و مشاوران تحصیلی که دانش عمیقی از سیستمهای آموزشی مختلف دارند، میتواند به دانشجویان کمک کند تا از فرصتهای منحصربهفرد هر کشور بهرهمند شوند و از سردرگمی در فرآیند پذیرش جلوگیری کنند.”
مزایا و معایب کلیدی سیستم آموزشی رومانی، چین و ترکیه
برای کمک به تصمیمگیری سریعتر، در ادامه یک جدول مقایسهای از مزایا و معایب سیستم آموزشی در هر سه کشور آورده شده است:
کشور | مزایا | معایب |
رومانی | آموزش رایگان/کمهزینه در دانشگاههای دولتی – عضو اتحادیه اروپا و تسهیل انتقال به سایر کشورهای اروپایی – هزینه زندگی پایینتر |
زیرساختهای آموزشی نیازمند نوسازی – حقوق پایین معلمان و کمبود انگیزه – نرخ ترک تحصیل بالا و ضعف در آزمون PISA |
ترکیه | بورسیههای دولتی «Türkiye Scholarships» – پروژه FATİH و دیجیتالیسازی مدارس – پل فرهنگی بین شرق و غرب |
تمرکز بر آموزش حفظی و نابرابری مدارس خصوصی/دولتی – رقابت شدید در آزمونهای ملی (YKS) – زبان اصلی تدریس ترکی است |
چین | سرمایهگذاری گسترده در فناوری و آموزش دیجیتال – بورسیههای رقابتی برای دانشجویان خارجی در دانشگاههای برتر – فرصتهای شغلی پس از فارغالتحصیلی در یک اقتصاد بزرگ |
فشار تحصیلی و رقابت شدید (گائُکاو) – هزینه زندگی بالا در شهرهای بزرگ – زبان اصلی تدریس ماندارین است |
کدام کشور برای چه هدفی مناسبتر است؟
انتخاب کشور برای تحصیل به شدت به اهداف شخصی، مالی و تحصیلی شما بستگی دارد. هیچ کشوری برای همه بهترین نیست، اما با توجه به معیارهای مختلف، میتوانید بهترین کشور برای دانشجویان خارجی متناسب با هدف تحصیلی خود را بیابید:
- اگر به دنبال تحصیل کمهزینه یا رایگان در اروپا هستید و با چالشهای زیرساختی مشکلی ندارید: رومانی میتواند گزینه مناسبی باشد. این کشور برای دانشجویانی که قصد دارند پس از فارغالتحصیلی در اروپا بمانند، مزیت عضویت در اتحادیه اروپا را فراهم میکند.
- اگر به دنبال ترکیبی از هزینه مناسب، بورسیههای متنوع و تجربهای بینالمللی در محیطی پویا هستید: ترکیه انتخاب بسیار خوبی است. پروژه FATİH و برنامههای بورسیه دولتی، این کشور را برای بسیاری از دانشجویان جذاب میکند.
- اگر به دنبال تحصیل در محیطی بسیار رقابتی با تمرکز بر فناوریهای پیشرفته و فرصتهای شغلی در یک اقتصاد بزرگ هستید: چین با وجود فشار تحصیلی و هزینههای احتمالی بالا، فرصتهای بینظیری را ارائه میدهد.
پیشنهادات سیاستی و آیندهنگرانه
برای بهبود مستمر سیستمهای آموزشی، الهام گرفتن از تجربیات موفق سایر کشورها ضروری است. در اینجا، برخی پیشنهادات سیاستی نوین برای ارتقای آینده آموزش، به ویژه در رومانی، با الهام از تجربیات ترکیه و چین ارائه میشود:
- دیجیتالسازی و سرمایهگذاری در زیرساخت: رومانی میتواند با الگوبرداری از پروژه FATİH ترکیه و سیاستهای آنلاینسازی چین، سرمایهگذاری بیشتری در تجهیز مدارس به فناوریهای نوین و توسعه پلتفرمهای یادگیری دیجیتال انجام دهد.
- حمایت از معلمان و توسعه حرفهای: افزایش حقوق و ارائه فرصتهای توسعه حرفهای برای معلمان در رومانی، میتواند انگیزه آنها را افزایش داده و به بهبود کیفیت تدریس کمک کند. میتوان از تجربیات چین در زمینه ارزیابی مستمر معلمان استفاده کرد.
- تنوع در ارزیابی و کاهش استرس: رومانی و حتی ترکیه میتوانند با کاهش تمرکز صرف بر امتحانات نهایی و معرفی روشهای ارزیابی متنوعتر (مانند پروژههای گروهی، ارزیابی مستمر و پژوهشهای عملی)، فشار تحصیلی را کاهش داده و سواد عملکردی دانشآموزان را افزایش دهند، مشابه سیاست «Double Reduction» در چین.
- تقویت پژوهش و نوآوری: دانشگاهها و مدارس در هر سه کشور میتوانند با حمایت بیشتر از فعالیتهای پژوهشی و تشویق به نوآوری، نقش خود را در تربیت نسلهای آینده و توسعه علمی کشور پررنگتر کنند.
آینده آموزش در این سه کشور، با توجه به تحولات جهانی و نیازهای روزافزون به مهارتهای جدید، نیازمند رویکردهای جامع و سیاستهای دوراندیشانه است. با همکاریهای بینالمللی و تبادل تجربیات، میتوان گامهای بلندی در جهت توسعه آموزشی برداشت.