به گزارش توریست مگ، رحیم حیدری در میزگرد «راه های رفع موانع گردشگری در استان آذربایجان شرقی» با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت و خدمات دارای ویژگی هایی است که هیچ یک از صنایع آن را ندارند و بسیاری از کشورها از آن به عنوان گذرنامه توسعه یاد می کنند.

همچنین دبیر میزگرد راهکارهای رفع موانع گردشگری آذربایجان شرقی گفت: سالانه 6 میلیون ایرانی به ترکیه سفر می کنند در حالی که کمتر از 10 هزار ترک به ایران می آیند.

وی بی بدیل بودن سفر، صادرات نامرئی، میزان اشتغال زایی، صنعت صلح، بزرگترین صنعت جهان، صنعت حامی فقرا، تنها مزیت نسبی ایران و تنها گذرنامه ایران برای رشد و توسعه را از ویژگی های منحصر به فرد گردشگری دانست. حیدری با بیان اینکه اقتصاد گردشگری همواره دو تا سه برابر اقتصاد جهانی بوده است، ادامه داد: بحران هایی مانند کرونا ممکن است این شاخص را تغییر دهد اما ظرف یک سال پس از رفع بحران، گردشگری به جایگاه خود باز می گردد. این به دلیل سبک زندگی انسان در راستای حذف فیزیکی انسان از محل کار است.

وی با تاکید بر اینکه 744 شغل به طور مستقیم با سفر درگیر هستند و هیچ شغلی وجود ندارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با گردشگری ارتباط نداشته باشد، گفت: هیچ صنعتی مانند گردشگری نمی تواند در کوتاه مدت در منطقه ای درآمدزایی داشته باشد. حیدری در تشریح وضعیت گردشگری کشورمان گفت: تهران به تنهایی یک چهارم درآمد گردشگری کشور را دارد و مشهد در رتبه بعدی قرار دارد.

وی اذعان داشت: متاسفانه گردشگری در کشور ما نه تنها نتوانسته به رفع نابرابری منطقه ای کمک کند، بلکه به آن دامن زده است که ناشی از الگوی سفر است. وی ادامه داد: طبق آمار 96 درصد از گردشگرانی که به ایران آمده اند فکر می کردند که ایران امن نیست. در این راستا دیپلماسی گردشگری می تواند ابزاری برای معرفی چهره اصلی ایران به دنیا و توسعه گردشگری در کشورمان باشد. چهار درصد باقیمانده گردشگران کسانی هستند که قبلا به ایران آمده اند.

این استاد دانشگاه گفت: ویژگی هایی مانند هنر، معماری، صنایع دستی، ادبیات و موسیقی از جمله ویژگی های مشترکی است که مقصد تبریز و مقاصد مشابه دیگر مانند اصفهان و شیراز را تشکیل می دهد. مهمان نوازی و شخصیت اصفهان و شیراز از تبریز بهتر است.

وی در خصوص دلیل پایین بودن رتبه تبریز در اولویت گردشگران افزود: تبریز نسبتاً مرکزی نیست و مسائلی مانند اثرات منفی فصلی بودن، بازار سنتی و میزبانی اقتصادی و عدم آموزش عمومی از جمله مواردی است که چالش های مقصد تبریز را در پی دارد. حیدری ادامه داد: بیش از 53 درصد گردشگران از طریق گردشگران قبلی با مقصد آشنا می شوند و اگر نظر گردشگرانی که به تبریز سفر می کنند منفی باشد بیش از 64 درصد بازار آینده از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای تبریز و شیراز در گذشته مقاصد گردشگری پزشکی در کشور ما بوده اند و شیراز به راحتی توانسته این ویژگی را حفظ و رشد دهد، اما تبریز به راحتی این ویژگی را از دست داده است.

موقعیت ممتاز حیدری در بازار خارجی، موقعیت ممتاز بین المللی در صنایع دستی، برتری و غنای مولفه های شخصیت ساز نسبت به مقاصد مشابه، بازاریابی دیجیتال و ایجاد موسسات تخصصی علمی، تخصصی و سازمانی ملی و بین المللی از جمله فرصت های توسعه و بازاریابی. منحصر به تبریزگردی ذکر کرد و گفت: با چند ساعت رانندگی از تبریز می توان به چندین کشور مطرح منطقه سفر کرد.

وی با اشاره به گردشگری ترکیه و مقایسه آن با ایران گفت: سالانه شش میلیون ایرانی به ترکیه سفر می کنند و این در حالی است که کمتر از 10 هزار شهروند ترکیه به دلایل تجاری به ایران می آیند. قطعا اگر شهروندان ترکیه شناخت بهتری از ایران داشته باشند و زمینه های مشترک فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را بشناسند، سفر به ایران برای آنها جذاب خواهد بود. حیدری برگزاری تور گردشگری با سه مقصد تبریز، استانبول و باکو و تشکیل انجمن های تشابهات فرهنگی و زبانی بین کشورهای منطقه را از جمله راهکارهای توسعه گردشگری تبریز دانست.

One Reply to “سالانه 6 میلیون ایرانی به ترکیه و 10 هزار ترک به ایران می آیند”

  • سحر
    سحر
    پاسخ

    سلام، با وجود اینکه ما مناطق گردشگری بیشتری نسبت به ترکیه داریم اما متاسفانه وضعیت گردشگری ترکیه نسبت به ایران خیلی رشد عجیبی داشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *