در تاریخ یکم ماه مه سال ۲۰۲۴، نمایشگاه‌های تعاملی و چندجانبه چین، علاوه بر جلب توجه گردشگران، به نوعی رونق جدیدی را در صنعت گردشگری فرهنگی این کشور به ارمغان آوردند.

به گفته چاینا، در موزه ملی چین در پکن، نمایشگاهی با عنوان “شکوه و عظمت؛ تجربه همه‌جانبه هنر غار” با استقبال فراوانی مواجه شد.

این نمایشگاه از تجهیزات فراگیر، الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI)، برنامه‌های کاربردی تعاملی دیجیتال و دیگر فناوری‌ها برای معرفی گونه‌های مختلفی از گنجینه‌های فرهنگی چین، از جمله غارهای معروف موگائو، مایجی، یونگانگ و لانگمن استفاده می‌نماید.

بر اساس گزارش موزه، نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها، کنده‌کاری‌ها و کتیبه‌ها در این غارها به عنوان هنر دیجیتال بازسازی شده‌اند، که اهداف زیبایی‌شناختی، روح فرهنگی و ارزش‌های ذاتی هنر غار باستانی چین را منتقل می‌کنند و میراث فرهنگی را در دوران‌های متغیر زمانی تازه‌بخش می‌نمایند.

به‌عنوان مثال، کتیبه‌های موجود در غارهای لانگمن توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری واقعیت افزوده (AR) زنده شده‌اند. هنگامی که بازدیدکننده شخصیتی را لمس می‌کند، الگوریتم آن را در استخوان اوراکل، کتیبه‌ها، خطوط نقاشی، خطوط میانی، خطوط شکسته، خطوط اجرا و دیگر فونت‌ها بازسازی می‌کند.

لازم به ذکر است که نوشته‌های استخوانی طالع‌بینی (اوراکل)، یکی از شکل‌های نگارش زبان چینی در دوره باستان است که به دلیل کشف آنها بر روی لاک لاکپشت‌ها و استخوان حیوانات دیگر به این نام معروف شده است.

یکی از بازدیدکنندگان با نام شو از استان گوانگدونگ در جنوب چین، از این سفر به پکن لذت برد. پکن دارای موزه‌های فراوانی است و برخی از نمایشگاه‌ها به‌ویژه خلاق و فنی هستند که الهام‌بخش برای کودکان و نوجوانان می‌باشند.

به گزارش داده‌های آژانس مسافرتی آنلاین چین، درآمد از فروش بلیط برای موزه‌های بزرگ چین در طول سال در تعطیلات اول ماه مه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که تعداد کل دریافت بلیط برای موزه‌های شهرهایی همچون پکن، شانگهای، چنگدو، شیان و کایفنگ نیز نسبتاً بالا بوده است.

در سال‌های اخیر، فناوری‌های دیجیتالی از قبیل هوش مصنوعی، نمایشگاه‌های سنتی چینی و آثار فرهنگی خارجی را به نوعی تازه‌بخش کرده و آثار فرهنگی مفقود شده را به دوباره‌زنده‌ای درآورده‌اند.

در مرکز فونیکس در پکن، نمایشگاه تجربه همه‌جانبه واقعیت مجازی (VR) که بازنمایی هرم‌های مصر را ارائه می‌دهد، هر روز برخوردار از ۱۰۰۰ بازدیدکننده است. این نمایشگاه با استفاده از فناوری اسکن هولوگرافیک، با موتور مجازی، بازسازی دقیقی از هرم‌های داخلی و محیط اطراف را ایجاد می‌نماید.

فی جون، استاد آکادمی مرکزی هنرهای زیبای چین، اظهار داشته است که استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای اغنای نمایشگاه‌ها برای موزه‌ها، پارک‌های باستان‌شناسی و دیگر مکان‌های فرهنگی و گردشگری، امروزه بسیار متداول است و این نوع ادغام می‌تواند پیوندهای نزدیک‌تری بین فرهنگ و عموم، صنعت و سایر زمینه‌ها ایجاد کند.

در طبقه اول Hopson One، یکی از مراکز خرید منطقه چاویانگ در پکن، نمایشگاه همه‌جانبه واقعیت مجازی (VR) به نام “سانکسینگودی: سفر به گذشته”، بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های جوان را در تعطیلات اول ماه مه به خود جذب کرد.

لی، ساکن پکن، و خانواده‌اش با استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی، به سفری مجازی به امپراطوری سانکسینگودی می‌روند. آن‌ها در روستاهای باستانی قدم می‌زنند، ویرانه‌های سانکسینگودی را مشاهده می‌کنند و با آیین‌های قربانی مرمو مواجه می‌شوند.

لی توضیح می‌دهد که اهداف ما از این سفر، مشاهده آثار فرهنگی سانکسینگودی بود. راهنمای تور، شخصیت‌های کارتونی مبتنی بر ماسک‌های برنزی سانکسینگودی را به زیبایی نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *