به گزارش توریست مگ، نزدیک به 60 رشته صنایع دستی استان سمنان مهر اصالت ملی را دارند اما همچنان بازار فروش مهم ترین و بزرگترین مشکل تولیدکنندگان صنایع دستی استان محسوب می شود. محمدحسن مقدم نیا در استان سمنان با توجه به اقلیم و جغرافیای خود همواره مورد توجه گردشگران بوده و در نتیجه سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی و نزدیک به 18 میلیون زائر رضوی است که از سمنان به مشهد الرضا سفر می کنند از آنها عبور می کنند.

این حجم از گردشگران و زائران رضوی ظرفیت ویژه ای برای بهره برداری اقتصادی به نفع مردم و تولیدکنندگان به ویژه فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی است اما مشکل اینجاست که مشخصا برنامه ای برای این امر در استان وجود ندارد. کارشناسان معتقدند ظرفیت های مهمی در حوزه صنایع دستی و گردشگری در استان سمنان داریم که حتی مردم بومی منطقه هم از وجود آن بی اطلاع هستند چه برسد به گردشگران داخلی و خارجی. در نتیجه تا زمانی که این بی توجهی ها وجود نداشته باشد، نمی توانیم شاهد شکوفایی اقتصاد گردشگری باشیم.

استان سمنان امسال شاهد دو رویداد بسیار مهم در حوزه گردشگری بود که یکی انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم با حضور 20 کشور از جمله چین و دیگری ثبت نام شش کاروانسرا شاه عباسی در استان در فهرست میراث جهانی قرار دارند که می توانند جاذبه های گردشگری خوب استان را به نمایش بگذارند.اما عدم برنامه ریزی مدون، استفاده از تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی در معادلات مدیریتی استان سمنان، نبود طرح های جامعه گردشگری، عدم برندسازی و معرفی صنایع دستی در استان سمنان و نبود بازارچه دائمی صنایع دستی در استان به وضوح این اتفاقات سایه افکنده است.

این اظهار نظر نشان می دهد که اتفاقا مسئولان ما مشکل را به درستی می دانند و حتی می دانند درد چیست، اما آیا دولت می داند چگونه آن را درمان کند؟ یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بزرگترین درد صنایع دستی بی برنامگی به عنوان نمونه اقتصاد بومی استان سمنان است. حسین گرگانی، کارشناس حوزه اقتصاد می گوید: ما در استان سمنان با وجود میزبانی کنسرسیوم بین المللی راه ابریشم و ثبت کاروانسراها، نزدیک به 60 اثر در زمینه مهر اصالت و نزدیک به 10 اثر در حوزه مهر اصالت به ثبت رسانده ایم. مهر اصالت بین المللی و دو شهر نمونه گردشگری، ده ها روستای هدف گردشگری. وجود بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و ابن یمین فرومدی و… هنوز طرح جامع گردشگری و مسیرهای ارزان گردشگری اقتصادی با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی نداریم!

وی با بیان اینکه بدیهی است اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در دهه گذشته نتوانسته شرایط برندسازی، معرفی و برنامه ریزی برای بهبود صنایع دستی استان را آنطور که باید بهبود بخشد، افزود: ما مهم هستیم. و اصل اساسی توسعه اقتصاد و صنایع گردشگری است.صنایع دستی به معنای زیرساخت ها و برنامه ریزی در استان سمنان با مشکلاتی مواجه است و این عرصه بر فعالیت فعالان صنایع دستی تنگ تر از گذشته شده است.

در نهایت باید دید استان سمنان پس از مدت ها بالاخره صاحب بازار صنایع دستی می شود یا خیر. از سوی دیگر باید دید آیا مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان می توانند برنامه بهتری برای فروش صنایع دستی تولید شده در استان داشته باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *